På lördag..

kanelbullensdag.gif


Kanelbullens dag låter inte helt fel -
jag tänker dela med mig av mitt absoluta favoritrecept -
inte ett dugg nyttigt!
 Blir ca 40 bullar


Vetedegen

50 g jäst

150 g smör

½ L mjölk

2 dl sirap

½tsk salt

2-3 tsk stött kardemumma

14-15 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke, smält smöret och tillsätt mjölken och värm degspadet till 37 grader.
 Lös upp jästen i lite av vätskan och höll sen på all vätska.
 Blanda i sirapen, saltet, kardemumman och nästan allt mjöl.
arbeta samman till en smidig deg, som du låter jäsa till dubbel strl - ½-1 h.


Fyllning

150 g rumsvarmt smör

1 dl socker

3 msk kanel


Pensling och garnering

1 ägg och pärlsocker

Dela degen i 2 delar, kavla ut en i taget och bred ut hälften av smöret på varje avlång (ca 30 x 60 cm) degbit.
Strö sedan över socker och kanel.
Rulla ihop och dela i 20 + 20 delar och placera på plåtar med bakplåtspapper.
Låt jäsa under bakduk i ca 30 min, pensla och sockra och grädda sen mitt i ugnen i 5-8 min i 225-250 grader.


kanelbulle__h.jpg



Här ska det bakas för fullt! *mumms*

Kommer du äta kanelbulle/ar på lördag?

Tankar
Postat av: Wysteriia

Tack så jättemycket :D

2008-10-02 @ 14:21:37
URL: http://Wysteriiasblogg.se
Postat av: Sandra

mums så gott det lät.

jag ska absolut äta bullar då.. men det får bli de som finns i frysen. fick precis massa nybakade av svärmor. =)

2008-10-02 @ 22:03:25
URL: http://sandranilsson.blogg.se/
Postat av: Elin

Hej, ett tips bara.. tänk på att små hundar kräver en del dom också, speciellt jack russel som är en väldigt intensiv ras som kräver en hel del. har själv hund och det är väldigt mkt pysslande. vart ska de vara på dagarna, de kan inte vara själva mer än några timmar, man måste hela tiden tänka på hunden när man ska planera in något osv. du vet säkert redan allt detta men ville bara nämna det, det är så många idag som inte tänker på hur mkt det innebär att skaffa hund, det blir en helt annan livsstil. jag skulle nog tänka en el 2 ggr till om jag skulle ta beslutet igen nu.. rasvalet är något man ska tänka över väldigt noga också. både för ens egen och hundens skull. men det är självklart väldigt roligt också! :)

2008-10-05 @ 21:37:39
Postat av: Elin

kommentaren skulle självklart hamna under hund/kattinlägget :)

2008-10-05 @ 21:39:55

Skänk mej en tanke:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Tanke:

Trackback