Lussebullar *mums*

Dessa ska jag absolut baka i veckan..


bild


2 pkt saffran
1 pkt jäst för söta degar
5 dl lättmjölk
175 g smör/margarin
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
1 uppvispat ägg
ca 17 dl vetemjöl
200 gram mandelmassa

1 uppvispat ägg till pensling
Pärlsocker (och mandelflagor) till topping

Smält smör och häll i mjölken. Värm till 37 grader.
Smula jästen i en bunke, häll mjölkblandningen över och lös upp jästen.
Blanda i saffran, salt & strösocker.
Tillsätt det uppvispade ägget.
Rör i mjöl tills degen är fast men ändå lite kladdig.
Låt jäsa ca 45 min

Arbeta degen på ett mjölat underlag några minuter. Dela degen på två.

Kavla ut degen precis som när du bakar vanliga bullar.
 Smula över mandelmassa och rulla ihop degen.
Skär ca 1,5 cm tjocka skivor och lägg i bullformar.
Lät jäsa 30 min på plåten.


Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker ( mandelflagor är också gott att blanda med)

Grädda i ugnen 200 grader i ungefär 8 minuter.

Tankar
Postat av: Malin

ja gör det sen vill jag höra vad du tyckte för jag älskar dom ;)

2008-12-08 @ 16:02:23
URL: http://egomani.blogg.se/
Postat av: frida

mumms mumms..men använd inte lätt mjölk...det ska vara röööd mjölk när man bakar :P

2008-12-08 @ 21:57:20
URL: http://frudernmar.blogg.se/

Skänk mej en tanke:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Tanke:

Trackback